UM Wrocław: Jak zmieni się skrzyżowanie ul. Dubois i Drobnera? Jest przetarg na projekt
O przebudowie tego ważnego skrzyżowania w centrum miasta mówi się od lat. Przede wszystkim w kontekście wąskiego i pozbawionego barierek przystanku tramwajowego Dubois w kierunku mostu Uniwersyteckiego.
Wrocławskie Inwestycje ogłosiły przetarg na opracowanie projektu Poprawy dostępności przystanków komunikacji zbiorowej oraz powiązań dla pieszych i rowerzystów w rejonie skrzyżowania ulic Dubois-Drobnera”. Co to oznacza? Po przebudowie priorytet w komfortowym poruszaniu się powinno mieć MPK, piesi oraz rowerzyści. Dopiero później kierowcy.
Węzeł przesiadkowy
Najważniejsze jest bezpieczeństwo, wiadomo, jak wygląda przystanek na ul. Drobnera mówił w lutym Krzysztof Świercz z Wrocławskich Inwestycji.
Chcemy na tym skrzyżowaniu stworzyć miniwęzeł przesiadkowy. Teraz pasażerowie korzystają z dwóch przystanków autobusowych na ul. Drobnera, przy hotelu Plaza i przy barze Mewa. Jeśli ktoś chce się przesiadać, to musi kilka razy przejść przez jezdnię i jeszcze stać na światłach. Coś podobnego było kiedyś na pl. Grunwaldzkim. Oczywiście to porównanie na wyrost, ale chcemy umożliwić na tym skrzyżowaniu bezpieczne przesiadanie się pasażerom, bez potrzeby szukania przystanku dodaje Świercz.
Firma, która zostanie wyłoniona w przetargu (oferty można składać do 30 kwietnia - przyp. red.) ma opracować trzy warianty przebudowy. Wszystkie mają poprawić przede wszystkim warunki przemieszczania się i bezpieczeństwa pieszych i pasażerów MPK. Przystanek zostanie dostosowany do osób niepełnosprawnych (obniżone chodniki, krawężniki).
Istniejący przystanek tramwajowy w ciągu ul. Drobnera posiada niewystarczające parametry techniczne, które nie zapewniają komfortu oraz bezpieczeństwa podróżnych czytamy w ogłoszeniu o przetargu.
Wrocławskie Inwestycje podkreślają, że Drobnera to ważna śródmiejska ulica łącząca północ z centrum miasta. Samo skrzyżowanie ul. Drobnera/Dubois jest powiązane z węzłami przesiadkowymi pomiędzy pl. Bema, Pomorską/Dubois i ul. Kazimierza Wielkiego.
Torowisko bliżej Wyspy Słodowej
Zgodnie z założeniami zlikwidowane zostanie zachodnie torowisko, z którego korzystają tramwaje zmierzające w stronę centrum Wrocławia. Po przebudowie będą korzystać z toru wschodniego. Natomiast bliżej Wyspy Słodowej położone zostaną nowe tory, po których będą się poruszać tramwaje kursujące w kierunku Nadodrza i pl. Bema.
Obszar opracowania projektowego obejmujący część ul. Drobnera i Dubois wraz z przyległym ciągiem pieszo-rowerowym
Nie tylko torowisko zostanie przesunięte bliżej Wyspy Słodowej. Plan zakłada również przesunięcie jezdni. Zlikwidowane zostaną trzy przystanki Dubois - autobusowy z zatoczką przy Hotelu Park Plaza, przy ul. Dubois oraz ul. Drobnera.
Ze względu na powstanie węzła przesiadkowego nowe przystanki tramwajowo-autobusowe będą mieć co najmniej 65 m długości.
Po przebudowie autobusy, jadąc od strony mostów Uniwersyteckich, powinny przed skrzyżowaniem z ul. Dubois poruszać się po torowisku. Ponadto, ruszając z przystanków A+T, bez przeszkód powinny włączać się do ruchu w ul. Drobnera w kierunku pl. Bema oraz w ul. Łokietka.
Schemat proponowanego przez WI rozwiązania
Łatwiejszy przejazd przez skrzyżowanie dla rowerzystów
Inwestor zakłada, że projektantowi uda się zbudować przejście dla pieszych przez ul. Drobnera pomiędzy ulicą Śrutową, a ul. Łokietka, tak, aby zapewnić dojście do obu peronów przystankowych. Wykonawca ma również przewidzieć zjazd dla rowerów z Wyspy Słodowej pomiędzy ulicami Drobnera i Łokietka w kierunku ul. Łokietka.
Miasto zapowiada, że przy prowadzonych pracach budowlanych nie zostaną wycięte drzewa.
Pierwszeństwo dla MPK i rowerzystów
Urząd Miasta Wrocław, wroclaw.pl/przebudowa-skrzyzowania-dubois-drobnera-przetarg
Autor: krystian