Niemal sześć godzin trwał Konkurs Aktorskiej Interpretacji Piosenki, który otworzył 41. edycję PPA. Publiczność zgromadzona w Teatrze Muzycznym Capitol oraz widzowie online wysłuchali i obejrzeli 21 występów, które oceniała Rada Artystyczna Przeglądu, a godzinę po północy dowiedzieliśmy się, kto zawalczy w finale KAIP o Tukana Złotego i 25 tys. zł. 

  • 41ppa

    Monika Zapaśnik wystąpi w Finale KAIP, fot. Łukasz Giza


Cezary Studniak – dyrektor artystyczny PPA i Paweł Krupski – główny producent nie kryli emocji, otwierając 41. edycję Przeglądu, którą wybiła z rytmu pandemia, każąc organizatorom parokrotnie przekładać termin wydarzenia. Pełna dobrej energii była także zgromadzona na widowni – co prawda w okrojonym składzie – festiwalowa publiczność, a także prowadzący koncert, doktor absurdu i m.in. wirtuoz kiełbasofonu, Ścibor Szpak, jak się też podczas wczorajszego koncertu okazało – wielbiciel i niestrudzony propagator logotypu Teatru Muzycznego Capitol...

Konkurs odbywał się przy w połowie zapełnionej widowni i reżimie sanitarnym, fot. Ł. Giza

45 piosenek na otwarcie #41PPA

Publiczność w teatrze oraz ta, która śledziła wydarzenie online, wysłuchała 45 utworów – opartych m.in. na kompozycjach Krajewskiego, Niemena, Weila czy Satanowskiego i tekstach m.in. Osieckiej, Białoszewskiego, Stachury, Brechta, Barańczaka czy Morawieckiego... Mateusza Morawieckiego.

Marta Dzwonkowska doszła do wniosku, że „Wiersze Mateusza” doskonale nadają się na muzyczną scenę i odśpiewała je z wielkim zaangażowaniem, fot. Ł. Giza

Ten wspomniany powyżej jako ostatni „tekściarz” ma co prawda nikłe szanse na wejście do Kanonu PPA, ale fakt, że jego „wiersze wybrane” zostały wyśpiewane przez Martę Dzwonkowską, czyli jedną z wokalistek Girls on Fire, sprawił, że zyskały one tego wieczoru na nośności. Oczywiście głównie za sprawą donośnego głosu artystki, która wykonała jeszcze „Naprawdę nie dzieje się nic” Turnaua i Zabłockiego.

Teatr lalkowy w teatrze piosenki – taką scenografię dla piosenki „Oczy kamienic” zaproponowała Malwina Czekaj, fot. Ł. Giza

Po dwie piosenki zaśpiewali również – nierzadko czyniąc ze swoich „wykonów” prawdziwe etiudy teatralne – pozostali uczestnicy Konkursu Aktorskiej Interpretacji Piosenki, natomiast w trzech przypadkach Rada Artystyczna zażyczyła sobie dodatkowego występu. A to w takich razach zazwyczaj na PPA oznacza, że wśród wykonawców „trzeciej piosenki” może się ukrywać kandydat/kandydaci do finału. Tak też się okazało godzinę po północy, czyli w chwili ogłoszenia werdyktu jurorów, który w dużym stopniu zaspokoił także oczekiwania publiczności.

Członkowie Rady Artystycznej #41PPA (od lewej): Justyna Szafran, Jerzy Satanowski i Bogusław Sobczuk, fot. Ł. Giza

Zaśpiewają w Finale

Decyzją członków Rady Artystycznej Przeglądu Piosenki Aktorskiej w składzie: Justyna Szafran, Konrad Imiela, Mariusz Kiljan, Michał Litwiniec, Krzysztof Mieszkowski, Jerzy Satanowski, Bogusław Sobczuk oraz Cezary Studniak – w Finale Konkursu Aktorskiej Interpretacji Piosenki wystąpią i otrzymają po 3 tys. zł za tę kwalifikację:

  • Dominika Feiglewicz – aktorka, absolwentka krakowskiej PWST, w Teatrze Słowackiego w  Krakowie odpowiada za tworzenie przestrzeni i wydarzeń dostępnych osobom z niepełnosprawnościami. Wykonała w języku migowym „The Pocket Knife” PJ Harvey i „*** nie potrafię”, kompozycję Nameny Lali do tekstu Haliny Poświatowskiej. Akompaniowała jej Natalia Orkisz – śpiew i looper.

Dominice Feiglewicz akompaniowała Natalia Orkisz – śpiew i looper, fot. Ł. Giza

  • LENDA/KOZUB, czyli Paulina Lenda-Kozub i Piotr Kozub, małżeństwo muzyków, laureaci 24. OFPA w Rybniku. Zaśpiewali „To, co mam”, kompozycję autorstwa własnego i Marcina Borsa z tekstem Pauliny Lendy-Kozub, i „Ej, raz”, tradycyjny utwór z repertuaru Charles’a Aznavoura w tłumaczeniu Wojciecha Młynarskiego, a także na życzenie jury trzecią piosenkę – „Onoda”, kompozycję autorstwa własnego i Marcina Borsa z tekstem Pauliny Lendy-Kozub.
 

Paulina Lenda-Kozub i Piotr Kozub w piosence „Ej, raz”, fot. Ł. Giza

  • Marta Mazurek – aktorka filmowa i telewizyjna, znana z serialu „Wojenne dziewczyny” i filmu „Córki dancingu”. Zaśpiewała „Balladę o sierotce” Jana Malisza i „The Devil” PJ Harvey w tłumaczeniu Michaliny Olszańskiej. Sama zagrała również na fortepianie, a towarzyszyły jej Maria Klich na lirze korbowej i Katarzyna Kapela na bębnie. 

Marta Mazurek w piosence „The Devil” PJ Harvey, fot. Ł. Giza

  • Michał Murawski – absolwent Akademii Teatralnej w Warszawie, Filii w Białymstoku, laureat OFPA Reflektor w Koszalinie. Zaśpiewał „Govindam” Huberta Dobaczewskiego i „The end” The Tiger Lillies. Akompaniował mu Jakub Olszewski – perkusja/ gitara. 

W takim kostiumie Michał Murawski był nie do poznania, fot. Ł. Giza

  • Paulina Wróblewska – studentka Akademii Teatralnej w Warszawie. Zaśpiewała „Małgośkę” Katarzyny Gaertner i Agnieszki Osieckiej oraz „Nie pytaj o Polskę” Grzegorza Ciechowskiego. Grała na pianinie, akompaniował jej Rafał Rokicki na gitarze elektrycznej. 

„Małgośka” w interpretacji Pauliny Wróblewskiej to na pewno nie rozczarowana niedoszła panna młoda, fot. Ł. Giza 

  • Monika Zapaśnik – legniczanka, anglistka, wokalistka i tekściarka, członkini zespołu HuRaban. Zaśpiewała „Gwałć mnie”, własny tekst na podstawie „Rape me” Kurta Cobaina, oraz „Com uczynił?” z muzyką Czesława Niemena i Hanny Włodarczyk, z tekstem Bolesława Leśmiana i Anny Podczaszy. Na życzenie jurorów wykonała także trzeci utwór – „Kobiety są złe”, z własnym tekstem i muzyką, skomponowaną razem z Hanną Włodarczyk. Akompaniowały jej Hanna Włodarczyk na gitarze klasycznej i Fabiana Raban na kontrabasie. 

Trzy różne twarze pokazała w swoich trzech piosenkach Monika Zapaśnik, fot. Łukasz Giza

  • Piotr Zubek – wokalista, zwycięzca wielu festiwali i konkursów wokalnych. Zaśpiewał „Zielony”, kompozycję własną i Dominika Światkowskiego, z własnym tekstem, oraz „Tnę, tnę, tnę, czyli kariera damskiego fryzjera” Macieja Małeckiego i Grzegorza Wasowskiego. Jury poprosiło go również o „Balladę o późnej starości Don Kichota” Jerzego Derfla i Wojciecha Młynarskiego. Wokaliście akompaniował na fortepianie Dominik Światkowski. 

To, że Piotr Zubek jest także dyplomowanym logopedą, było bardzo wyraźnie słychać w trzech utworach, które zaśpiewał, fot. Ł. Giza

Czekają nagrody

Finał Konkursu Aktorskiej Interpretacji Piosenki zaplanowany został na 18 czerwca. Na scenie Teatru Muzycznego Capitol finalistki i finaliści będą rywalizowali o następujące nagrody:
  • Grand Prix 41. PPA – statuetkę Tukana Złotego i 25 tys. zł,
  • statuetkę Tukana Dziennikarzy,
  • statuetkę Tukana Publiczności,
  • nagrodę Stowarzyszenia Autorów ZAiKS za najlepsze wykonanie piosenki polskiej w wysokości 10 tys. zł,
  • nagrodę Polsko-Niemieckiego Towarzystwa Kulturalnego Polonica, wynoszącą 4 tys. zł wraz z zaproszeniem do udziału w 28. edycji festiwalu Rock & Chanson w Kolonii,
  • nagrodę Muzeum Polskiej Piosenki w Opolu, czyli 50 godzin sesji nagraniowej w Studiu Nagrań (w tym: nagranie, miks i mastering),
  • nagrodę specjalną Radia RAM – koncert RAM Session, zorganizowany przez Radio RAM we Wrocławiu i transmitowany na 89,8 FM oraz w internecie.

Finalistów oceniać będą: Anna Gacek – dziennikarka muzyczna, Renata Przemyk – wokalistka, Justyna Szafran – aktorka, Marcin Liber – reżyser i Jacek „Budyń” Szymkiewicz – muzyk

W niedzielę dalszy ciąg Przeglądu. Dostępność biletów można zobaczyć TUTAJ.

Czytaj też: Od 11 czerwca 41. Przegląd Piosenki Aktorskiej