Blisko 160 m długości i 10 m szerokości ma budowany wiadukt nad ul. Robotniczą na Trasie Autobusowo-Tramwajowej na Nowy Dwór. Zakończono już budowę konstrukcji stalowej, a wykonawca pracuje nad najazdami i murami oporowymi. Trwają przygotowania do montażu torowiska. Koszt inwestycji to 40 mln zł.

  • TAT na Nowy Dwór. Wiadukt nad torami kolejowymi. Tędy pojadą autobusy i tramwaje /fot. Janusz Krzeszowski

    TAT na Nowy Dwór. Wiadukt nad torami kolejowymi. Tędy pojadą autobusy i tramwaje /fot. Janusz Krzeszowski

  • TAT na Nowy Dwór. Wiadukt nad torami kolejowymi. Tędy pojadą autobusy i tramwaje /fot. Janusz Krzeszowski

  • TAT na Nowy Dwór. Wiadukt nad torami kolejowymi. Tędy pojadą autobusy i tramwaje /fot. Janusz Krzeszowski

  • TAT na Nowy Dwór. Wiadukt nad torami kolejowymi. Tędy pojadą autobusy i tramwaje /fot. Janusz Krzeszowski

  • TAT na Nowy Dwór. Wiadukt nad torami kolejowymi. Tędy pojadą autobusy i tramwaje /fot. Janusz Krzeszowski

  • TAT na Nowy Dwór. Wiadukt nad torami kolejowymi. Tędy pojadą autobusy i tramwaje /fot. Janusz Krzeszowski


Wiadukt przy ul. Strzegomskiej i Robotniczej to jeden z dwóch kluczowych obiektów na TAT na Nowy Dwór. W 2023 r. pojadą tędy tramwaje, a mieszkańcy skorzystają z pięciu par przystanków. 

– Wiadukt nad torami kolejowymi umożliwi bezkolizyjny przejazd autobusów i tramwajów w relacji pl. Orląt Lwowskich - Nowy Dwór. Autobusy stoją dziś na ul. Fabrycznej na zamykanych przejazdach kolejowych, gdzie jeżdżą pociągi towarowe – wyjaśnia Krzysztof Świercz z Wrocławskich Inwestycji. Na przeprawę nie będzie wstępu dla pieszych, rowerzystów oraz kierowców.

Czytaj więcej: Tramwaje jeżdżą już pierwszym odcinkiem TAT na Nowy Dwór

Tramwaj pojedzie tędy za dwa lata, ale wcześniej skorzystają z niego autobusy MPK. Wszystko zależy od postępów prac, a te idą zgodnie z planem. Wykonano większość prac konstrukcyjnych, obecnie montowane są bariery, powstaje izolacja. Zakończono prace betoniarskie.

Przy budowie konstrukcji zużyto 650 t stali. Obecnie wykonywane są najazdy na wiadukt ze ścianami oporowymi, których powierzchnia łączna wyniesie 3,5 tys. m kw.

TAT na Nowy Dwór. Wielomilionowa inwestycja

– Wyzwaniem była koordynacja. Pod nami przebiegają trzy linie kolejowe, łącznie pięć torów. Ruch kolejowy można wyłączać jedynie okresowo, a z boku jest ul. Robotnicza, z drugiej ul. Strzegomska. Jest niewiele miejsca na ustawienie dźwigów i ciężkiego sprzętu – podkreśla Michał Popowicz, kierownik kontraktu budowy Budimex S.A.

Palowanie pod wiadukt rozpoczęgo na przełomie 2019 i 2020 r. Przez pół roku budowlańcy stawiali podpory wymagające czasowego wyłączenia linii kolejowej, a trakcję częściowo przebudowano.

– Ważne, żeby na bardzo trudnym etapie montowania konstrukcji mie było problemów z dostarczeniem elementów stalowych. Jest na rynku problem ze stalą, której nie ma lub jest bardzo droga. Długo czeka się na słupy, znaki, elementy zbrojenia. Sama budowa wiaduktu to ponad 40 mln zł. Dziś ten obiekt mógłby kosztować nawet 50 mln zł – zaznacza Świercz. 

fot. Janusz Krzeszowski

Jeden wiadukt już otwarty

W maju do użytku oddano pierwszy żelbetowy wiadukt przy skrzyżowaniu ul. Smoleckiej z Robotniczą. Ma 21 m długości i 17 m szerokości. Koszt budowy wyniósł 6,5 mln zł. Wcześniej rozebrano dawny stalowy wiadukt Kolei Marchijskiej. 

Łącznie, budowa całej trasy na Nowy Dwór – po uwzględnieniu dodatkowych prac - będzie kosztowała około 390 mln zł.