We Wrocławiu ponad 100 mln zł na rowery. Jakie trasy powstały 2019–2024?

W latach 2019–2024 miasto wydało 104 mln zł na inwestycje rowerowe i doprowadziło do powstania kilkudziesięciu kilometrów nowych dróg dla jednośladów — od Promenady Krzyckiej po Aleję Wielkiej Wyspy. Sprawdź, gdzie dziś łatwiej wsiąść na rower.
- Zobacz jak Wrocław łączy trasy rowerowe
- Sprawdź gdzie powstały najważniejsze odcinki 2019-2024
- Przesiądź się łatwiej bo inwestycje trwają dalej
Zobacz jak Wrocław łączy trasy rowerowe
Wrocław konsekwentnie rozbudowuje infrastrukturę dla rowerzystów, budując fragmenty, które mają jeden cel - zwiększyć spójność sieci. Pod koniec 2024 r. łączna długość tras przyjaznych rowerzystom przekroczyła 1450 km; od 2019 r. miasto dokłada kolejne odcinki, a liczba tras wzrosła z 328 km w 2019 r. do 428 km rok później. W budżecie na politykę rowerową w latach 2019–2024 zapisano na ten cel 104 mln zł, a w poszczególnych latach wydatki sięgały od kilku do ponad 30 mln zł (np. 30,1 mln zł w 2021 r.).
“Od 2022 roku konsekwentnie realizujemy zapisy Planu Działań Rowerowych do 2030 roku- dokumentu, który wyznacza priorytetowe kierunki rozwoju infrastruktury rowerowej oraz wskazuje działania edukacyjne i promocyjne wspierające zrównoważoną mobilność. Stworzenie tego planu było konieczne, aby uporządkować i usystematyzować inwestycje, a także nadać im właściwą hierarchię.”
Urszula Jagielnicka z Wydziału Mobilności Miejskiej UM
Sprawdź gdzie powstały najważniejsze odcinki 2019-2024
Ruch po mieście poprawił się dzięki konkretnym realizacjom:
- 2019 r.: 14 km nowych tras; m.in. 700 m drogi wzdłuż ul. Wyszyńskiego (od skrzyżowania z ul. Benedyktyńską do ul. Damrota) za 1,87 mln zł oraz trasy powstające przy inwestycjach tramwajowych (Buforowa, Hubska) i nad Oławą.
- 2020 r.: 32 km nowych tras, w tym trasa łącząca Dworcową, Podwale, Komuny Paryskiej i Krasińskiego (koszt 3,3 mln zł) oraz pierwszy odcinek Promenady Krzyckiej między ul. Spiską a Borowską. Rozpoczęto też budowę drogi dla rowerów na Alei Karkonoskiej w kierunku Kobierzyc.
- 2021 r.: niemal 26 km nowych tras; ważna jest droga wzdłuż ul. Jedności Narodowej i Rychtalskiej do Oleśnickiej oraz kładka nad Ślęzą w ramach trasy łączącej Wrocław z gminą Kobierzyce (koszt całości 9 mln zł).
- 2022 r.: ok. 6,5 km nowych odcinków; kluczowy był fragment po zachodniej stronie ul. Hubskiej (od ul. Glinianej do al. Armii Krajowej) za 1,4 mln zł oraz dalsze odcinki Promenady Krzyckiej i droga rowerowa na ul. Legnickiej wybrana w ramach WBO.
- 2023 r.: około 14 km nowych tras; połączenia Nowego Dworu i Popowic z centrum powstały przy okazji budowy tras tramwajowych, a w centrum oddano trasę na ul. Sądowej (koszt ok. 2,43 mln zł).
- 2024 r.: ok. 22,5 km nowych tras i 20,5 mln zł wydatków; tu największą inwestycją była Aleja Wielkiej Wyspy (AWW) z dedykowaną drogą rowerową, nowe połączenia wzdłuż ul. Pomorskiej, trasa nad Oławą i kolejne odcinki Promenady Krzyckiej.
W praktyce te realizacje usuwają fragmentaryczność sieci: łączą dworce, osiedla oraz tereny rekreacyjne, upraszczając przejazdy między Tarnogajem, Biskupinem, Sępolnem, Jagodnem i innymi rejonami.
Przesiądź się łatwiej bo inwestycje trwają dalej
Wrocław nadal inwestuje zgodnie z Planem Działań Rowerowych do 2030 r., koncentrując się na spójności sieci i ułatwieniu codziennych przejazdów. W 2025 r. w realizacji są m.in. kładka nad Widawą i ciąg pieszo-rowerowy do planowanej kładki nad Ślęzą oraz prace przy węźle Dubois–Drobnera i dalsze odcinki Promenady Krzyckiej. W urzędowych komunikatach pojawia się podsumowanie: od przyjęcia planu mieszkańcy zyskali blisko 40 km nowych tras.
“Obecnie prowadzone inwestycje koncentrują się na zwiększeniu spójności sieci tras oraz ułatwieniu codziennych przejazdów pomiędzy osiedlami. W 2025 roku mieszkańcy mają do dyspozycji już blisko 40 kilometrów nowych tras powstałych od chwili przyjęcia planu. Część z nich została zrealizowana przy okazji dużych inwestycji komunikacyjnych, takich jak budowa Osi Zachodniej, modernizacja ul. Pomorskiej czy Aleja Wielkiej Wyspy.”
Urszula Jagielnicka z Wydziału Mobilności Miejskiej UM
Dla rowerzystów oznacza to krótsze i bezpieczniejsze trasy do pracy, szkoły i rekreacji. Tam, gdzie to możliwe, miasto łączy inwestycje drogowe i tramwajowe z infrastrukturą rowerową — dzięki temu nowe fragmenty pełnią rolę spoiwa między istniejącymi trasami. Jeśli planujesz codzienny dojazd na dwóch kółkach, warto śledzić kolejne oddania odcinków i mapy miasta — przyrost sieci jest realny i widoczny na ulicach Wrocławia.
na podstawie: Urząd Miasta we Wrocławiu.
Autor: krystian